Min andra graviditet!

 

 

Min andra graviditet!

 

Lyckan, känslan och rädslan...
Att planera att skaffa barn med den man älskar är helt magiskt...
Jag mins när jag satt med testet till lojke i handen och stirrade trots att mensen inte ens var sen och jag bara visste redan innan...Jag är gravid... Den gången kom det ändå lite som en chock, jag trodde inte jag kunde bli gravid efter det liv jag då haft.
Nu var det tvärtom (hahaha) kärleken var övertygad om att han inte kunde. Jag visste hela tiden att detta kommer minsan gå snabbt bara vi slappnar av och som man säger bara låter naturen ha sin gång och låter det ska (hahahaha)
Sander (den stora kärleken) årkade helt enkelt inte vänta mer efter bara någon månad så han hjälpte till lite på traven... Ni vet den gamla prövade metoden att lyfta kvinnan i fötterna rakt upp (hehehe) sagt och gjort inte långt senare var där vårt lilla streck på stickan!

 

Viljan att berätta!

 

Efter som du min kärlek väntade, väntade och väntade så otåligt och hoppades och hoppades vart det så olidligt svårt att hålla det hemligt.
Jag ville överraskningen skulle vara helt perfeckt vilket den också blev efter all ansträngning och möda som låg bakom.
Tur var hade jag mina allra bästa vänner i världen Anna & Sofie som jag kunde ringa och tjattra med både av nervositet och spänning, tack tjejor det betydde sjukt mycket men ni slet allt ni med att hålla det hemligt va?!
Även denna gång kände hela min kropp att nu så e det något som inte alls stämmer här, så kilade ivrigt till ica och köpte det efterlängtade testet.
Eftersom Anna nyligen då hade fått sitt glädjande besked om att hon var gravid så längtade jag lite extra mycket! Tänk om vi även denna gång skulle få vara gravida samtidigt!!
Jag tror jag satt å stirrade inne i badrummet på stickan i en halv timme..
Så mycket tankar...Så mycket känslor.
Jag hade ju inte trott det skulle gå riktigt såhär snabbt och jag som skulle...Nej nej nej det löser sig jag ville ju detta... Jag visste det kunde ske...Jag ville det men ändå stod jag med skräck blandad förtjusning och smidde en perfeckt plan att berätta för sander skulle bli storslaget!
Jag ringde iaf Anna på direkten och hon hade det minsann på känn, sådär som vanligt kan man säga precis ALLT till Anna hur tokigt den än kommer ur min mun (hahaha) <3

 

Jag ville givet berätta för Sander med en gång och min familj men nää jag kom på den briljanta idèn att dom skulle allt vänta till julafton!
Några veckor var det fram till jul och jag Köpte boken grattis du ska bli pappa, handbok för nyblivna pappor av Magnus Reithner och slog in den så fint jag bara kunde...Där låg den under granen...Min stora hemlighet. Låt skådespeleriet börja!
Vad menar jag då med det? Jo är det något Sander är helt fenomenal på är det att lista ut vad han ska få i present eller julklapp av mig och jag har olyckligtvis sååå svårt att hålla mig att berätta men denna gången bet jag mig hårt i läppen och kämpade som bara den så svetten lackade ibland av all min iver jag fick hålla inne för att inget säga för mycket!
Sander hade dock förstått att det var något speciellt med ett av paketen jag vaktade som en hök, inget klämmande och kännande på den inte!
Dagen kom och jag höll ut på det in i det längsta! Jag förstod ju det att om vi öppnat den först fanns där inget mer spelrum för allas presenter som skulle öppnas som vanligt när tomten kommit, maten och kalle anka avklarad fick du äntligen öppna ditt paket!
Det var såååå underbart att äntligen få dela glädjen med dig och vår familj!
Vi grät dom grät och du kunde bara inte tro vad det stod på bokens framsida, du skulle bli pappa...
Du har under våra år tillsammans varit precis som en far till Liam och vi älskar dig så otroligt mycket för det och visst kom du in i hans liv när han precis fyllt 4år men äntligen skulle också du få uppleva bebis tiden.
Vi hade innan pratat om den så mycket och jag kunde bara berätta om hur roligt och mysigt allt var med Liam! Så så många gåpnger du sagt du önskat du var med under den tiden så skulle det nu bli till en verklighet!
Att ringa och överraska din moder och fader på jul med detta var som grädde på moset! Det var många glädje tårar denna julafton och snart är det jul igen! Våran prins första jul!

 

Att vara gravid tillsammans!

 

Att få ha äran att ha Sander som pappa till ens barn är obeskrivligt i lycka!
Han delade verkligen ALLT med mig utan att överdiriva ett uns.
Han hjälpte mig så myckjet varenda eviga dag då denna graviditeten var riktigt jobbig från dag 1.
Med Liam bus i magen var jag uppe med tuppen och sent i säng fejjade och grejade från morgon till kväll och mådde så så så bra, men jag var så jäkla ensam...
Denna gången var jag helt förstörd.
Jag mådde så jäkla illa var så trött att jag grät och var rädd jag alltid skulle känna mig så trött resten av mitt liv. Jag årkade ingenting trots att jag ville så mycket.
Att laga mat var inte ens att tänka på spydde till och med av att bara koka vatten. Då fanns han där klippan i allt han pushade mig upp ur sängen om han så skulle hjälpa mig på med kläderna ibland för tröttheten var ett sådant påtagande faktum. Tragglade mig igenom de första månaderna men fick tidigt väldiga problem med foglossningar och väldiga smärtor i kroppen också på grund av min reumatiska sjukdom som gjorde sig till känna. fick problem med sköldkörteln som tyvärr blivigt kvar så kommer förmodligen få äta levaxin livet ut.
Det var många besöäk till sjukgymnast och läkare men inget hjälpte mot smärtan förutom värk medicin som jag desvärre blev ännu mer trött på så kämpade för det mesta hela dagarna med värken för att ta en smärtstillande till natten för att kunna få sova alls. Hade hemska surauppstötningar genom hela graviditeten vilket jag trodde berodde på att denna bebben skulle få mycket hår (till skillnad från pappa) barnmorskorna sa det var en myt men jag vet inte jag =)
Med Liam fick jag uppstötningarna så sent i graviditeten så dom hann liksom aldrig bli jobbiga. Var under denna graviditet väldigt känslig lätt till både skratt och gråt. Har många roliga videoklipp på detta (hahaha)

 

Sander var så med hela tiden och kände med mig allt som hände till och med han växte så den knakade på bredden (hihihi) Gick upp mindre denna gången vilket var skönt men har en lång väg kvar tillbaka till min normal vikt igen, den resan kommer jag påbörja sen... Kanske sådär efter julen ;)
Det var mycket googlande på oss och inte ett enda mvc besök skippade han. Han gjorde verkligen allt för mig och Liam hela dagarna och utan dig Sander skulle denna graviditeten varit ett rent H-vete!!!
Led väldigt mycket av att jag inte kunde hitta på så mycket kul som jag önskade och brukar med Liam och så var det ju mitt i sommaren med jag var hög gravid så jag är evigt tacksam till min familj och vänner som tagit med Liam ut å badat när jag inte kunnat och de gånger Sander inte haft möjlighet. Det betyder super mycket för hela våran familj!

Denna eviga väntan va?? 

 

Först längtar man så hesmkt tills det ska börja synas att magen putar ut lite, sedan börjar man värka i kroppen av längtan att få känna de första rörelsena och att få se dej lilla skatt på ultraljuds skärmen...Att höra ditt lilla hjärta slå så snabbt så snabbt tills den dagen du äntligen ska få komma till oss och vi med spänning väntar på ditt första skrik!
Att sedan få dig lagd på mitt bröst och få möta din blick och känna hela ens värld är i gungning... Denna eviga väntan...

 

 

Vägen dit var inte bara pest och pina givetvis ;), all förväntan och längtan att få möta dig vägde ju så upp! Pappa och jag som kollade på så mycket fint till dig och reste land och rike för att hitta de allra finaste saker till dig. Mycket kommer från brorsan så klart och det är så roligt att se Liams kläder på nytt! Vi har så mycket kläder att jag fick sätta köpförbud till våra familjer (Hahahah) Sander slogs tappert för sin sak att köpa ny barnvagn men jäklar ja hängde i in i det sista! Liams vagn var visserligen 6år gammal men så fin fortfarande...Hade det inte varit för att någon skurit sönder ett däck och det ena bliviogt skevt samt att det tredje var nån vaising med låset hade jag stått på mig lite till tror jag!
Dock är vi otroligt nöjda med vår fina crecent vagn! Sedan är vi stolta och lyckliga ägare till en Emmaljunga Retro från 89 det ni! Min faster Anette har verkligen lagt ner så mycket kärlek i den vagnen och jag är så stolt att få äran att köra runt våran lilla skatt i den!

 
Denna lilla grodan var väldigt lugn om dagarna men som en kloca mellan 22-23 var det fullt ös inne i magen och vi myste som bara den jag och pappa!
Hade längtat så till att riktigt känna den där hissnande känslan när babyn gör kullerbyttor och fötter rumpa händer å knän buktar ut överallt på magen. Storebror frågade säkert tio gånger om dagen om det inte kunde bli dags snart! Vi längtade och längtade men om jag ska vara riktigt ärlig så tyckte jag det var mysigft att ha små stunder när det kändes som det var bara du och jag när du sparkade och jag pratade eller sjöng för dig!

Aurora.

 

Jag hade en fruktansvärd förlossning med Liam och var verkligen så rädd inför denna förlossning.
Tur var det att vi fick världens finaste barnmorska på mvc som verkligen lyssnade på våra önskemål, mina rädslor, farhågor och upplevelser sedan tidiogare. Hon tog också min smärta på allvar som bara blev värre och värre och svårare och svårare att gå. Inga bälten i världen hjälpte. Efter att få berättat om min traumatislka förlossning med Liam och min extrema rädsla för kanyler så bestämdes det att vi skulle få träffa en aurora barnmorska och få möjlighet att "planera" min förlossning.
Efter ett besök på aurora släppte så mycket kan jag säga! Vi kom väl förberädda med en bra och genomtänkt plan som skulle följas till punkt och pricka!
Vi var så taggade, så berädda!
Allt var klaret!!
Men du min lilla spjuver du ville visst något helt annat!

 

<3 Barnmorskan sa att jag bar mitt barn nära mig, vilket tyder på en fin kontakt redan nu och det vi hela tiden hoppats på var en liten rumpa var ditt huvud! <3

Liam magen v.32                                               <3 <3 <3                               Ailo magen månad 8
<-----------------                                                                                                     ---------------------->

 86kg kärlek i slutet fast det var i v 39+1
 
80kg kärlek i slutet 38+6
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0